ترکیهسرمایه گذاری

خرید ملک در ترکیه: راهنمایی جامع برای سال 2024

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، حتما به موارد قانونی و مراحل آن توجه کنید. این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا با قوانین و مدارک مورد نیاز آشنا شده و خرید ملک خود را به خوبی انجام دهید.خرید ملک در ترکیه از جمله موضوعاتی است که برای بسیاری از افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات خارجی هستند، جذابیت بسیاری دارد. با داشتن یک بازار املاک پویا، قوانین دوستانه به سرمایه‌گذاران خارجی و امکانات جذاب اقامتی و گردشگری، ترکیه به یکی از مقاصد محبوب برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در املاک تبدیل شده است.

در این مقاله، به بررسی جوانب مختلف خرید ملک در ترکیه در سال 2024 می‌پردازیم. از جمله موضوعاتی که در این راهنما به آنها اشاره خواهیم کرد عبارتند از: قوانین خرید ملک،نکات مهم خرید خانه در ترکیه، روندها و مراحل خرید ملک، مسائل مالی و مالیاتی مرتبط با این نوع سرمایه‌گذاری با مطالعه این راهنما، شما قادر خواهید بود تا تصمیمات بهتری در خرید ملک در ترکیه بگیرید و بهترین استفاده را از این فرصت سرمایه‌گذاری برای خود داشته باشید.

  •  انتخاب نوع ملک:

قبل از هر چیز، نوع ملکی که می‌خواهید خریداری کنید را مشخص کنید؛ آپارتمان در استانبول، زمین یا ویلا. این انتخاب می‌تواند بر اساس نیازها و هدف‌های شما در ترکیه باشد.

نوشته های مشابه
  • مطالعه قوانین:

به دقت قوانین مربوط به خرید ملک در ترکیه را مطالعه کنید، به ویژه در سال 2024 که ممکن است تغییراتی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که با آخرین تغییرات قانونی آشنا هستید.

  •  مشاوره حقوقی:

قبل از هر گامی، بهتر است از یک مشاور حقوقی محلی در ترکیه مشاوره بگیرید. او می‌تواند شما را در مورد مدارک مورد نیاز، قوانین ملکی و سایر مسائل حقوقی راهنمایی کند.

  •  مدارک مورد نیاز:

برای خرید ملک در ترکیه، مدارکی مانند کپی پاسپورت، مدارک مالی، گواهی ازدواج (اگر اعمال می‌کند) و مدارک دیگر مورد نیاز است. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک لازم را آماده دارید.

  • معامله و قرارداد:

با مشاور حقوقی خود قرارداد معامله را به دقت مرور کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام شرایط و مفاد آن به درستی درج شده است.

  •  پرداخت و انتقال مالکیت:

پس از تایید قرارداد و پرداخت مبلغ معامله، انتقال مالکیت ملک به نام شما انجام می‌شود. این مرحله نیاز به مراجعه به دفتر ثبت املاک و دفتر رسمی دارد.

با رعایت این مراحل و موارد، می‌توانید خرید ملک خود را به خوبی در ترکیه انجام دهید. به یاد داشته باشید که مشاوره با متخصصان و حقوقی‌های معتبر در این زمینه، می‌تواند به شما کمک زیادی کند.در ادامه این مقاله در مورد خرید ملک و چگونگی خرید شما و مدارک مورد نیاز بحث خواهیم کرد .اقامت ملکی در ترکیه به دارندگان ملک در این کشور اعطا می‌شود و این کارت، امکان زندگی قانونی و قابل تمدید در ترکیه را برای آن‌ها فراهم می‌کند. اقامت ملکی ترکیه به مالکان ملک‌ها این امکان را می‌دهد که از حقوق تحصیل و درمانی برخوردار شوند و به طور قانونی در ترکیه زندگی کنند.

در کل، اقامت ملکی ترکیه باعث می‌شود که دارندگان آن به طور رسمی و با سهولت بیشتر، از مزایا و خدمات مختلف در این کشور بهره‌مند شوند و زندگی مطمئن‌تری را تجربه کنند.خرید ملک در ترکیه به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ اقامت و حتی شهروندی ترکیه شناخته می‌شود. با خرید ملک به هر مبلغی، می‌توانید اقامت یک ساله در ترکیه دریافت کنید.هنگامی که ملک به نام شما ثبت شده و پس از یک سال همچنان در اختیار شما باشد، می‌توانید اقامت خود را تمدید کرده و با ادامه این فرآیند تا پنج سال، اقامت دائم ترکیه را بدست آورید.

توجه داشته باشید که برای اخذ شهروندی ترکیه، با خرید ملک به ارزش 400 هزار دلار آمریکا می‌توانید اقدام کنید. اما حتماً به یاد داشته باشید که طی سه سال از خرید ملک، نباید به فروش آن اقدام کنید.قوانین جدید برای خرید املاک و مستغلات تحت برنامه شهروندی ترکیه در سال 2024، مشتریان فقط زمانی می‌توانند پاسپورت ترکیه را برای خرید ملک دریافت کنند که فروش با یک قرارداد به ارزش 400 هزار دلار آمریکا ثبت شده باشد.به عنوان یک نکته مهم در خصوص قوانین جدید سال 2024، باید آگاه باشید که برای ایرانیان، خرید خانه در برخی مناطق استانبول منجر به اخذ اقامت ترکیه نخواهد شد.به طبق این قوانین جدید، اقامت توریستی ترکیه بر اساس خرید ملک در منطقه فاتیح استانبول، و حتی خیلی از مناطق در استانبول ممنوع می‌باشد و تنها دانشجویان مجاز به درخواست اقامت در این منطقه هستند.

قوانین خرید ملک در ترکیه در سال 2024 به شرح زیر است:

  • یک فرد خارجی می‌تواند حداکثر 30 هکتار از املاک ترکیه را خریداری کند.
  • برای خرید ملک در ترکیه، باید از کشورهایی باشید که به طور قانونی مجاز به خرید در ترکیه هستند، که ایران نیز جزو این کشورهاست.
  • ملک‌ها و زمین‌های خریداری شده نباید در مناطق حساس و امنیتی ترکیه واقع شوند.
  • حداکثر 10 درصد از هر شهر قابل فروش به خارجی‌ها است.
  • اگر قصد خرید زمین برای ساخت ملک دارید، باید در طول دو سال از تاریخ خرید، شروع به ساخت کرده باشید.
  • انتقال سند رسمی تنها در دفاتر رسمی (نوتر یا اداره تاپو) امکان پذیر است.
  • با خرید ملک بالای 400 هزار دلار که شرایط شهروندی را داراست، می‌توانید از طریق وکلای ترک اقدام به درخواست شهروندی نمایید، ولی حتما فروشنده باید یک فرد ترک باشد.
  • در صورت خرید بین 200 هزار دلار تا 400 هزار دلار، می‌توانید اقامت ترکیه را به مدت دو سال دریافت کنید که هر دو سال می‌توانید تمدید کنید.
  • پس از گذشت 5 سال، می‌توانید درخواست اقامت دائم ترکیه دهید.

نکات مهم خرید خانه در ترکیه

  •  بودجه بندی دقیق:
    برای تخمین قیمت نهایی خرید خانه، باید همه هزینه‌های جانبی مانند هزینه سند، مالیات و مصارف دیگر را در نظر داشته باشید. این هزینه‌ها ممکن است بر مبنای قیمت ملک متغیر باشند، بنابراین بودجه‌بندی دقیق و صحیح امری ضروری است.
  •  مشاوره حرفه‌ای:
    همواره از مشاوران معتبر و حرفه‌ای در زمینه خرید ملک در ترکیه استفاده کنید. آنها می‌توانند شما را در امور مالی، حقوقی و مشاوره‌های دیگر راهنمایی کنند.
  •  هزینه‌های جانبی:
    هزینه‌های جانبی مانند هزینه سند، مالیات، کارمزد مشاور، هزینه انتقال پول و … نیز باید مد نظر قرار گیرد تا تصمیم به خرید ملک انطباقی با بودجه شما داشته باشد.
  •  بازدید شخصی:
    در صورتی که برای بازدید از ملک به ترکیه می‌روید، حتماً تمام هزینه‌های جانبی و نحوه محاسبه هر یک را از مشاور یا وکیل مورد اعتمادتان پرسیده و توضیحات دقیق دریافت کنید.
  • آگاهی از شرایط قرارداد:
    پیش از امضای هرگونه قرارداد، به دقت شرایط و مفاد آن را مطالعه کنید و در صورت لزوم از وکیل مشاور خود در این زمینه سوال کنید.
  • شناخت منطقه:
    قبل از خرید، با منطقه‌ای که می‌خواهید در آن ملک خریداری کنید، آشنا شوید. شناخت امکانات، امنیت، نزدیکی به خدمات عمومی و … از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • مذاکره با فروشنده:
    در صورتی که قیمت مورد نظ
    رتان از بودجه تعیین شده بیشتر است، مذاکره با فروشنده را در نظر بگیرید و سعی کنید تا به یک توافق منصفانه برسید.

همواره بهتر است از مشاوران و وکلای متخصص در امور خرید ملک در ترکیه کمک بگیرید تا از همه جوانب مرتبط با این معامله بهترین تصمیم را بگیرید. مشاوران اطلو همواره همراه شما خواهند بود تا در این مسیر بسیار مهم شما بهترین انتخاب رو داشته باشید .

در ترکیه، بر خلاف ایران، برای بیان متراژ خانه‌ها از دو اصطلاح متراژ نِت و متراژ بروت استفاده می‌شود. در اینجا خانه را بر حسب متراژ بروت خریداری می‌کنید و هنگام فروش نیز با همین متراژ آن را به فروش می‌رسانید. برای درک بهتر، باید تفاوت این دو شاخص را متوجه شوید.متراژ نِت، تمام بخش‌های قابل پا گذاشتن و قابل استفاده از خانه را شامل می‌شود که توسط دیوارها احاطه شده باشند. به عبارت دیگر، دیوارها، زیر کابینت‌ها و مناطقی که به طور مستقیم از آن‌ها استفاده نمی‌شود، در متراژ نِت محاسبه نمی‌شوند.اما متراژ بروت، علاوه بر سهم مالک از متراژ نِت خانه، شامل سهم او از فضاهای مشترک مثل راهرو، پارکینگ، آسانسور، سالن ورزشی و … نیز می‌شود.

باید به یاد داشته باشید که در سند تاپو، بخشی به نام ایپوتک (ipotek) وجود دارد که در صورت وجود بدهکاری بانک، سازنده یا شخص دیگر، در آن مورد ثبت خواهد شد. لذا هنگام خرید ملک، حتماً به این نکته توجه کنید که تاپو معامله شده دارای ایپوتک نباشد.همچنین، در بیشتر مجتمع‌ها و پروژه‌های مسکونی ترکیه، محل پارکینگ برای ساکنین مشخص نمی‌شود. اگر مشخص بودن محل پارکینگ برای شما مهم است، حتماً قبل از خرید خانه در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهید.

فرآیند خرید ملک در ترکیه به شرح زیر است:

  • سفر به ترکیه و بازدید از پروژه‌ها در مناطق مختلف.
  • عقد قرارداد و پرداخت پیش پرداخت به صورت رسمی از طریق حساب بانکی به فروشنده.
  • انتقال پول از ایران به ترکیه و واریز به صورت یورو به حساب خود.
  • تبدیل مبلغ ارز در حساب به لیر و دریافت برگه داب (Döviz alım belgesi) از بانک که اطلاعات ملک و خریدار در آن درج شده باشد.
  • درخواست کارشناسی ملک یا گزارش اکسپرتیز.
  • گرفتن وقت از اداره تاپو جهت انتقال سند.
  • انتقال پول تبدیل شده به لیر از حساب خود به حساب فروشنده.
  • پس از آماده شدن گزارش اکسپرتیز، پیامک حضور در اداره تاپو برای طرفین ارسال می‌شود. پس از پرداخت هزینه‌های سند، طرفین یا وکیل رسمی آنها جهت امضا به تاپو مراجعه می‌نمایند.
  • در صورت عدم آشنایی به زبان ترکی، استفاده از یک مترجم رسمی دولت ترکیه ضروری است.

تمامی اطلاعات مربوط به  قیمت فروش خانه در سند به این صورت است که  در فرآیند تحویل مدارک برای انتقال سند ملک، بیان قیمت فروش خانه در سند بسیار حائز اهمیت است. این مرحله یکی از مهمترین مراحلی است که در انتقال مالکیت ملک باید به آن توجه شود. بیان درست و کامل قیمت فروش خانه در سند، می‌تواند از بروز مشکلات و مجازات‌های مختلف در آینده برای هر دو طرف، یعنی خریدار و فروشنده، جلوگیری کند.

در فرآیند اظهارنامه و تحویل مدارک، باید قیمت کارگذار شهرداری و همچنین مبلغ وام مورد استفاده را بیان کرد. این بیان باید دقیق و کامل باشد زیرا قیمت کارگذاری معمولاً پایین‌تر از واقعیت قیمت خانه است. همچنین، معمولاً تا ۸۰ درصد از ارزش خانه می‌تواند از وام رهنی استفاده شود که این نیز باید در اظهارنامه مورد ذکر قرار گیرد. با اطلاع از این وضعیت، اداره درآمد اقدامات بازرسی خود را بر اساس این اطلاعات انجام می‌دهد.

در صورتی که قیمت کارگذاری شهرداری در سند، به دلیلی پایین‌تر از واقعیت نشان داده شود، شما می‌توانید به اداره درآمد اعتراض کنید و درخواست افزایش قیمت را ثبت کنید. این درخواست می‌تواند به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت اداره درآمد یا با تماس  صورت گیرد.این اعتراض می‌تواند به شما امکان دهد تا قیمت واقعیت خانه را بازنگری کرده و در صورت نیاز، قیمت را اصلاح و افزایش دهید. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می‌توانید از وب‌سایت رسمی اداره درآمد یا با تماس تلفنی با این اداره دریافت کنید.

پرداخت هزینه‌های مرتبط با انتقال سند ملک از طریق پیامک راندوو  با جزئیات مربوط به هزینه‌ها و اطلاعات بانکی جهت پرداخت نیز درج شده است. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید به سرعت هزینه‌های سند را از طریق بانک‌های اعلام شده یا روش‌های آنلاین مختلف، پرداخت کنید.تحویل رسید پرداخت به مسئول پرونده بعد از پرداخت هزینه‌های مربوط به سندرا به مامور مرتبط با پرونده خود تحویل دهید. حتی در صورتی که پرداخت را به‌صورت آنلاین انجام داده‌اید، باید رسید معتبر را به مسئول مربوط بدهید تا فرآیند انتقال سند به‌خوبی انجام شود.

بعد از تحویل رسید پرداخت هزینه سند، مامور پرونده خریدار و فروشنده را به ترتیب یا به‌طور جداگانه، به اتاق قرارداد دعوت می‌کند. در این اتاق، مدارک مورد نیاز امضا شده و از فروشنده به صورت شفاهی سؤال می‌شود که آیا مبلغ خانه را دریافت کرده است یا خیر! به عبارت دیگر، فروش به‌صورت امضا و تأیید شفاهی تایید می‌شود.پس از انجام امضاهای مورد نیاز و اظهارات شفاهی، سند توسط مدیر عامل نهایی می‌شود. در صورتی که شک و تردید در امضای اسناد وجود داشته باشد یا پاسخ‌های شفاهی به‌صورت واضح داده نشده باشد، مقام رسمی می‌تواند تصمیم به ابطال فروش را اعمال کند.

انتقال پول برای خرید خانه از طریق بانک یکی از مراحل حیاتی در روند انتقال سند ملک محسوب می‌شود. در این فرآیند، انجام نقل و انتقالات پولی می‌تواند یکی از مسائلی باشد که برای افراد نیازمند به دقت و آگاهی است. در معاملات و انتقال سند در ترکیه، بهتر است پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام نشود یا تا حد ممکن پذیرفته نشود. این اقدام به جلوگیری از احتمال عدم وجود پول یا جعلی بودن آن کمک می‌کند.اگر انتقال پول بین حساب‌ها انجام شود، حتماً از بانک بپرسید که آیا حساب دارای حد انتقال بالایی است یا خیر! این موضوع می‌تواند از بروز مشکلات بعدی در انتقال پول جلوگیری کند. برای اطمینان از صحت حساب، می‌توانید مقدار کمی را به حساب انتقال دهید تا از درستی انتقال پول مطمئن شوید. به جای انتقال پول نقدی، می‌توانید از روش چک مسدود شده برای بررسی پول موجود در حساب استفاده کنید.با رعایت این نکات، می‌توانید انتقال پول مربوط به خرید خانه را به‌صورت مطمئن و بدون مشکلات انجام دهید.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه انتقال پول برای خرید ملک در ترکیه را مطالعه کنید.

پس از انتقال سند ملک، خریدار ملک موظف است اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات را در سالی که انتقال سند ملک انجام شده است، به شهرداری مربوطه ارسال کند. در صورتی که انتقال سند ملک در فاصله کمتر از ۳ ماه تا پایان سال انجام شود، خریدار مهلت ۳ ماهه‌ای دارد تا این اظهارنامه را ارسال کند. به عنوان مثال، اگر انتقال سند ملک در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته باشد، خریدار می‌تواند تا تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۱ اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات را انجام دهد. عدم اطلاع رسانی در این مدت ممکن است به مشمولان مجازات‌های مالیاتی انجامید.همچنین، تغییرات آدرس باید ظرف ۲۰ روز پس از اتمام ثبت سند به هر اداره کل جمعیت گزارش شود. در غیر این صورت، ممکن است مشمول جریمه‌های اداری قرار بگیرید.

نگران انجام صحیح این مراحل نباشید.مشاران اطلو همیشه در کنار شما هست و قوانین خرید ملک در ترکیه در سال 2024 را به خوبی برای شما روشن میکنند.

سخت پایانی مشاوران اطلو

بدون بازدید از پروژه یا آپارتمان مورد نظر، خریدی را انجام ندهید. اگر آشنایی به زبان ترکی ندارید، حتماً از یک فرد امین که زبان ترکی بلد است کمک بگیرید. خرید ملک یک کار تخصصی است و ایرانی‌های زیادی در ترکیه به این امر مشغول هستند. اما 90 درصد این افراد آشنایی به پروسه ندارند و کار این افراد را شهروندان ترک انجام می‌دهند. پس با فردی اقدام به خرید کنید که خود تمامی مراحل را می‌داند و تسلط کافی به قوانین دارد. بدون حضور در ترکیه، شما نمی‌توانید سند را به نام خود بزنید، مگر اینکه وکالت رسمی در نوتر در ترکیه داده باشید به فرد مورد امین خود. وکالت‌نامه‌های صادر شده از ترکیه اعتباری برای اداره تاپو ندارند و مورد تایید این نهاد نمی‌باشند.

در این راه مشاوران اطلو همراه شما خواهند بود .

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا